Rasmus topplista!

Rasmus, en av lärarna på Prolympia i Umeå, ger här sin topplista när det gäller böcker:

1. Shantaram  (Gregory David Roberts)
En mäktig berättelse om undre världen i Bombay. Dryga 900 sidors fängslande läsning. Något långsam att komma in i men fortsätt att läsa, den är värd det!

2. Kamelklubben-serien (David Baldacci)
Fantastiskt bra skrivna böcker om en fyra underbara karaktärer som vigt sina liv åt att söka sanningen i Washingtons hemligaste organisationer och myndigheter.

3. Sagan om ringen (J.R.R. Tolkien)
Jag är inte en fantasifan, och jag vet inte heller om denna bok gälls som fantasi. Men den är sagolik! Underbar miljö och fängslande story

4. Röde orm (Frans G Bengtsson)
Historien om den rödhåriga vikingens bravader är legendariska. läs!

5. Long John Silver (Björn Larsson)
Jag har också läst “Den keltiska ringen” av Björn Larsson och det är mycket seglingsnostalgi i hans böcker. Jag är ingen seglingsfantast men jag kan ändå lätt fastna för passionen till
haven som beskrivs i hans böcker. Long John Silver är en typ av biografi och fördjupning av karaktären Long John Silver från Skattkammarön. Den beskriver sjörövarlivet, myterier och fruktansvärda slaveriresor över Atlanten.

6. Ondskan (Jan Guillou)
Jan Guillous självbiografiska bok från tidigt 80-tal. En makalöst bra bok som jag läste tidigt, långt innan den filmatiserades med Andreas Wilson i rollen som Erik Ponti. När jag ändå är inne på Guillou så vill jag passa på att tipsa om Madame Terror, den första boken i uppföljarserien om Hamilton. Läs även nästkommande Men inte om det gäller din dotter. Jag gillar även många av böckerna i serien, kanske allra mest den sista innan uppehållet – En medborgare höjd över varje misstanke.

Nummer 1, 4 och 6 finns att låna i biblioteket ifall du blev nyfiken på någon av dem.
Vill du läsa mer om läsning enligt Rasmus kan du klicka på den här länken:

Läsning

Lämna en kommentar